Levensveranderende winsten met Qualcomm automotive
Ingrijpende veranderingen en hypergrowth
Soms zijn de veranderingen
zo ingrijpende (ik denk hierbij aan de komst van 5G) dat er hele systemen gaan
veranderingen, Denk aan de komst van de pc, de smartphone, de Cloud en nu weer
de komst van 5G. Wat gebeurt er als er zulk een ingrijpende technologische
verandering zijn intrede doet? Er ontstaat dan een soort strijd waarbij in
eerste instantie de uitkomst onzeker is. Soms vindt het product van de nieuwe
producent slechts ingang in een klein gedeelte van de markt ( een niche ) De
gevestigde industrie haalt dan opgelucht adem. Immers bestaande structuren
blijven bestaan men moet alleen een beetje ruimte geven aan de nieuwe mededinger.
Maar soms echter wordt de vernieuwing mainstream en komen er massieve
veranderingen in de productie. Er moeten door de bestaande toeleveranciers enorme
investeringen worden gedaan om ook in de nieuwe situatie relevant te blijven. Soms
ook is er geen enkele structuur en ontstaan er uit het niets nieuwe industrieën.
Zo zouden platform bedrijven en Fintech bedrijven nooit zijn ontstaan zonder de
komst van 4G en de daarmee gepaard gaande revolutie in de smartphone. Die
nieuwe bedrijven creëren een eigen valuechain(waarde keten van
toeleveringsindustrieën) die er zeer bij gebaat zijn de nieuwe industrie of
situatie in stand te houden. Er ontstaat een enorme vraag naar de producten van
de nieuwe producent omdat alle toeleveranciers zich om de nieuwe leider scharen
en hun producten zo moeten maken dat zij kunnen werken met de nieuwe
technologie. De enorme groei wordt ook wel hypergrowth genoemd. Een groei van 30-40% per kwartaal is niet
ongewoon. De aandelen prijzen van de nieuwe producent worden dan ook
gekatapulteerd tot in de stratosfeer. (Nvidia, Amd, Adyen ect.) Dit proces ontstaat
omdat beleggers willen aanhaken bij de niet ophoudend groei.
Winnaars en oplettende beleggers
Dit is een periode die
vrij chaotisch is. We weten dat er vernieuwingen zijn, we weten dat er
bedrijven zijn die daarop inspringen maar we weten niet wie er zal winnen en weten
dus niet met zekerheid waarin te beleggen. Toch is dat niet helemaal waar. Net
als bij de verkiezingen is van te voren bijna altijd duidelijk wie de winnaar
zal zijn. Hoe kunnen we dat dan bij aandelen zien? Ik heb daar een theorie over.
De markten die zich in een hypergrowth fase bevinden benodigen enorme investeringen
om aan de snel toenemende vraag te kunnen voldoen. Stel je bent een toeleverancier
die ziet dat er zich een nieuwe markt
ontwikkelt. Hoe kunnen zij daar een graantje van meepikken? Zij zullen graag
aan de leider in de nieuw ontstane industrie willen leveren. Hun producten
moeten dus compatibel of verenigbaar zijn met de producten van de
industrieleider. Immers zij hebben niet de middelen om met allerlei systemen te
experimenteren. Nee zij moeten zekerheid hebben ( zeker na het doen van enorme
investeringen noodzakelijk door de ingrijpende veranderingen) dat hun producten
verkocht worden. Hierdoor passen zij hun eigen producten zo aan dat er
aansluiting is. De oorspronkelijke producent krijgt hierdoor een enorm rugwind.
Bijna als vanzelf zullen zij de nieuwe standaard worden. Zij ontwikkelen
hiermee een enorm concurrentievoordeel (wide moat). Het is immers zo dat de
leidende bedrijven hierdoor hun winsten alleen maar zullen zien toenemen en
niet slechts voor een korte periode. We moeten dus kijken naar markten waar
grote veranderingen plaatsvinden en uitzoeken wie de leider is in de nieuw ontstane
industrie. Instappen nadat de trein vertrokken
is zeer wel mogelijk, want ieder kwartaal wordt duidelijker wat er aan de hand
is en meestal is het grote publiek hier pas van op de hoogte als de gehele verandering
zich heeft voltrokken. Dat is dan een voordeel voor een oplettende belegger.
Zijn er op dit moment markten waar enorme veranderingen gaande zijn?
Ik denk dat er veel zijn.
De meeste zullen mij helaas ontgaan. Of ik let niet op of ik heb er geen
verstand van of het is veel te moeilijk voor mij. Er is op dit moment wel een
markt die mij wel opgevallen is en wat ik enigszins denk te begrijpen. Dat is
de automotive markt. Het is duidelijk dat de auto verbonden gaat worden met de Cloud.
Binnen de auto-industrie heeft dat grote gevolgen voor de productie, het
onderhoud, de manier van verkoop. Wie profiteert daarvan en hoe? Veel chip
leveranciers en software bedrijven zullen zich hiermee bezig houden en hier
zeer van profiteren. We weten dus niet wie er winnen zal. Hoewel wij wel steeds
beter kunnen zien wie er het meest van zal profiteren.
Het digitale chassis
Ik denk dat wij met een
groeiend vertrouwen dat inmiddels wel kunnen zien. Het gaat hier om Qualcomm.
Al gedurende vele jaren levert Qualcomm aan de auto-industrie, Deze industrie behoeft
in toenemende mate semi-conductors en Qualcomm heeft hier op ingespeeld. Zo zijn
zij op dit moment de no:1. in telematica
waarmee de connectiviteit met de Cloud en alles wat daarmee samenhangt bedoeld
wordt. Daarnaast is men no:1 in de vernieuwde digital cockpit ontwerpen en
verovert men snel marktaandeel in ADAS (Advanced driver assistance) een
tussenstation naar het autonoom auto rijden. Deze geavanceerde technologie
heeft Qualcomm geïntegreerd in een systeem dat men het digitale chassis noemt.
Het idee is dat op dat chassis, de auto door de autoproducent gebouwd gaat
worden. Renault koopt dus dat chassis. Het chassis geeft de digitale bouwstenen
voor alles wat de fabrikant maar kan verzinnen. Het chassis kan worden uitgebreid
het kan gemoderniseerd worden. Het is dus iets wat Qualcomm blijvend geld op
zal leveren en de autoproducent is na de initiële investering aanmerkelijk
minder kwijt. Een simpele opwaardering van het systeem zal immers volstaan.
Hierdoor zal een bedrijf als Renault geneigd zijn met Qualcomm in zee te gaan
en andere leveranciers te laten voor wat
ze zijn. Dit is volgens mij precies wat we nu zien.
Een nieuwe standaard?
Is hier sprake van een
zgn. nieuwe standaard? Geeft dat Qualcomm een enorm concurrentie voordeel? Zullen de
toeleveranciers van Qualcomm er bij gebaat zijn dit systeem als leider te
handhaven? Klinkt in ieder geval goed. Ik
denk dat dit inderdaad het geval is. Op dit moment verkoopt Qualcomm voor ca. $1
miljard per jaar aan semiconductors aan de autoproducenten. Niet bijzonder veel
dus zou je zeggen. Maar dat is schijn, de groei is de afgelopen kwartalen 25%
geweest. Een enorme groei dus. Het wordt nog mooier. De groei is achtergebleven
doordat er niet genoeg chips werden geleverd door de problemen met de levering
hiervan. Vergis u echter niet. Het is zo dat de nieuwe aanpak van het digitale
chassis een enorme ontvangst heeft gekregen. Er zijn inmiddels 25 OEM’s( Original
equipment manufacturers - de autoproducenten dus-) van de 26 vooraanstaande,
die bestellingen hebben lopen bij Qualcomm. Het gaat hier om een omzet van $ 13
miljard. Ongeveer 30% van de gehele
omzet van Qualcomm. Dit is dus niet bepaald van ondergeschikt belang voor het
bedrijf. Dat maakt Qualcomm volgens mij in één klap de leidende toeleverancier voor wat het
digitale gedeelte betreft van de toekomstige auto. Qualcomm staat op het punt
een periode van hypergroei mee te maken wat tot op heden nog niet echt in de
koers van het aandeel zichtbaar is geworden. Ik verwacht (gelet op het kader
dat ik heb geschetst) dat de koers gekatapulteerd zal gaan worden.
Disclaimer/oordeelsonthouding
De artikelen over Qualcomm
zijn voor mij een manier om mijn eigen investeringsthesis helder te krijgen (er
volgen er nog meer over de positie van Qualcomm in andere sectoren) Het staat
iedereen vrij hiermee te doen wat hij/zij wil. Het is slechts ter overdenking
en geen aanbeveling om in dit bedrijf te beleggen.
Reacties
Een reactie posten